Jeg skal i gang med kølen, så nu er hjælpe-beddingen i vejen, derfor må den bedding, som modellen skal stå på, når den er færdig, laves, og skibet flyttes over på den.
Jeg manglede at færdiggøre rælingen på det øverste dæk, da jeg var i tvivl om hvordan kranbjælkerne skulle placeres, men nu er det i orden.
Under kranbjælkerne skal der formes støttebeslag og de skal saves ud af dette stykke Obechi-træ, efter tegningen. Obechi er meget blødt træ og lige så let som kork, så let at arbejde i.
Og her er de færdige støtter, de skal bare slibes og males.
Galionsskæg mm – lidt af et puslespil (igen). To af støttelisterne passede ikke, så jeg måtte lave et par nye.
Set ovenfra.
Lister limet på den ene side. De skulle først have rundet hjørnerne lidt med en fil, samt bejdses. Så skal det samme gøres for den anden side.
Nærbillede af et røstbræt, som der skal sættes tre af i hver side.
Her ses de tre røstbrætter. De skal senere bruges til at fastgøre rigningstråden fra masterne.
Roret er monteret. Trælim kan ikke holde godt nok på metalbeslagene, og jeg kan ikke nå at få tre beslag på, på én gang med 10-sek lim, så har haft gang i kontaktlimen. Må se om jeg kan fjerne de gule klatter lim, der er kommet udenfor beslagene, lidt bedre.
Rat til at styre roret, ca. 2 cm høj
– set fra siden
Og så er det placeret på skibet
Mellem nogle af kanonlugerne placeres der klamper, som ifølge Google er et fastskruet metal- eller træstykke, der anvendes til at fastgøre fortøjningstov, skøder o.l. De er 15 mm brede. Der er 8 stk. i alt på modellen.
De fire luger/riste over lastrum er limet på.
Rist med skorsten
33 stk gelænderstøtter skal males brune – de er 12 mm lange
Nærbillede af gelænderstøtte
Gelændere og stiger tilføjet, også en stige ned i lastrummet
Her er der også kommet gelænder op
Her er der også kommet gelænder op
X
Galleri Gozo